W ramach Tygodnia Nauk Ściśniętych  podczas długich przerw odbywały się warsztaty promujące matematykę poprzez zabawę oraz zadania pobudzające wyobraźnię i logiczne myślenie. W poniedziałek uczniowie pracowali nad budową brył z papieru. We wtorek uczniowie tworzyli wyklejanki tangramowe, a ich prace można podziwiać w holu szkoły. W środę uczniowie poznali metodę i algorytmy układania kostki Rubika. Łukasz Seniuta - uczeń klasy 2e, po mistrzowsku ułożył kostkę, a następnie zdradził kilka sekretów dotyczących szybkiego układania kostki. Śmiałkowie próbowali zmierzyć się z niestandardowymi kostkami. Na warsztatach czwartkowych uczniowie uczyli się łamania szyfrów oraz szyfrowali wiadomości. W piątek uczniowie rozwiązali Problem Spontaniczny manualny polegający na zbudowaniu z dostępnych materiałów dwóch wieży i obciążnika. Obie wieże miały być jak największe i jak najbardziej podobne do siebie, ale jedna z nich miała się zawalić pod wpływem obciążnika, a druga nie.

Wszystkie zajęcia cieszyły się zainteresowaniem uczniów, a niektórzy żałowali, że trwały tak krótko.

 

  • 578CAM00679
  • 578CAM00686
  • 578CAM00689
  • 578CAM00693
  • 578CAM00694

Iwona Olbrycht, Dorota Ratuszniak

Naśladowaliśmy dziś Leonarda da Vinci. Poznawaliśmy pigmenty, ich budowę chemiczną. Uczyliśmy się gruntować drewno i malować na nim. Poznawaliśmy tajniki detektywistyczne. Sporządzaliśmy płyny fluorescencyjne i podświetlaliśmy je UV.

Matematycy z 1A dowiedzieli się jak wyznaczać liczby pierwsze i jakie liczby nazywamy wesołymi. Klasa 2A uczestniczyła w grze terenowej „Hibernacja”

Zorganizowaliśmy także wieczór wróżb andrzejkowych i maraton filmowy.  

Bladym świtem udaliśmy się do naszych domów odpocząć po trudach nauki i zabawy. Wszyscy mamy nadzieję powtórzyć akcję nocowania w szkole

 

  • 578DSCN0224
  • 578DSCN0227
  • 578DSCN0236
  • 578DSCN0240
  • 578DSCN0242
  • 578DSCN0251
  • 578DSCN0256
  • 578DSCN0264
  • 578DSCN0273
  • 578DSCN0283
  • 578DSCN0294
  • 578DSCN0313
  • 578DSCN0345
  • 578DSCN0779
  • 578DSCN0781
  • 578DSCN0789
  • 578DSCN0795
  • 578DSCN0802
  • 578DSCN0804
  • 578DSCN0806
  • 578DSCN0808
  • 578DSCN0810

 

Dzisiejszego dnia, w Naszej szkole organizowany był dzień biologiczny, podczas którego udowadnialiśmy rożnymi ciekawymi doświadczeniami zachodzenie niektórych procesów biologicznych.

Na początku budowaliśmy model klatki piersiowej, którego zadaniem było pokazanie działania przepony w naszym organizmie. Następnie przeprowadzaliśmy proces oddychania drożdży, które umieszczone były w kolbach stożkowych z następującymi dodatkami – pierwsza kolba z solą, druga kolba z mąką, trzecia kolba z cukrem, na wylot kolb założyliśmy rękawiczki z lateksu. Celem tego doświadczenia było zaobserwowanie, iż drożdże do procesu oddychania potrzebują pożywki w postaci glukozy – cukru. Dlatego też w próbce drożdży z dodatkiem cukru, wydzielający się gaz – dwutlenek węgla zebrał się najszybciej i w największej ilości.

Później oczywiście zbadaliśmy doświadczalnie właściwości dwutlenku węgla – dowiedzieliśmy się, iż gaz ten nie podtrzymuje spalania, zapalone łuczywko zbliżone do rękawiczki z tym gazem, gaśnie. Pokazaliśmy również, jakie właściwości ma kwas octowy – jajko namoczone na 12h w occie mięknie, skorupka się niszczy, a białko ścina się – taki wpływ ma kwas octowy na nasze kości – wypłukuje poziom wapnia z organizmu.

Odbyły się również warsztaty mikroskopowania – obserwowaliśmy bakterie z jamy ustnej człowieka – wysiane na podłożu agarowym z dodatkiem pepsyny – enzymu wydzielanego przez komórki żołądkowe.

Udało nam się również zobaczyć komórki drożdży i proces ich rozmnażania – pączkowanie (fragmentacja).

Myślę, że dzień dzisiejszy był dla wszystkich niezwykły i wyjątkowy, a nauka biologii będzie jeszcze ciekawsza.

 

                                                                                        Kacper Sania

  • 578DSC_0686
  • 578DSC_0687
  • 578DSC_0688
  • 578DSC_0689
  • 578DSC_0691
  • 578DSC_0692
  • 578DSC_0693

W ramach odbywającego się w naszej szkole Tygodnia Nauk Ściśniętych gimnazjaliści mieli okazję do spotkania z Afryką. Przeprowadzono wiele różnorodnych działań. Uczniowie obejrzeli wystawy, uczestniczyli w prelekcjach, zorganizowali Targ Czarnej Afryki oraz wzięli udział w szkolnym konkursie geograficznym.  

Na korytarzu szkolnym została zorganizowana wystawa „Mój szkolny kolega z Afryki”, na której znalazły się prace wykonane przez uczniów podczas lekcji geografii „Problemy mieszkańców Afryki” oraz webquestów „Mój szkolny kolega z Afryki”. Ekspozycja przedstawiała sytuację dzieci w Afryce, makiety wiosek, sylwetkę Murzynka.
25 listopada 2014 r. odbył się Targ Czarnej Afryki, któremu towarzyszyła wystawa „Smaki Afryki”. Na targu można było zakupić m.in. produkty pochodzące z Czarnego Lądu: orzeszki, banany, mandarynki, pomarańcze. Dochód uzyskany ze sprzedaży w wysokości 119,85 zł został przekazany na Misje w Afryce.

Uczniowie klas IA, IC i IID uczestniczyli w prelekcji „Prawdziwe oblicze Afryki’. Brat Ksawery prezentował eksponaty pochodzące z Czarnego Lądu m.in. instrumenty muzyczne, elementy stroju, przedmioty codziennego użytku, zabawki dziecięce. Ojciec Michał spotkał się z uczniami klasy IIA i podzielił się wspomnieniami z dwunastoletniego pobytu na misjach w Togo. Obie prelekcje przedstawiające afrykańską rzeczywistość były bardzo interesujące i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem gimnazjalistów.

Miłośnicy Czarnego Lądu mogli sprawdzić swoją wiedzę o kontynencie afrykańskim rozwiązując Wielki Test o Afryce na platformie e-Nauczanie. W teście uczestniczyło 40 gimnazjalistów. Zadania były zróżnicowane: obejmowały nie tylko wiedzę o Afryce, ale również umiejętność lokalizacji na mapie ważnych obiektów geograficznych. Niespodzianką były 3 zagadki afrykańskie zaczerpnięte z kultury tego kontynentu. Najlepszy wynik testu w poszczególnych klasach uzyskali uczniowie: Michał Faliński (IA), Łukasz Gmurski (IB), Kacper Bartnik (IC), Szymon Szympel (IE), Edyta Łabędzka (IIA), Magda Siewierska (IIB), Angelika Szklarz (IIC), Grzegorz Aftowicz (IID), Konrad Szcześniak (IIE), Eliza Kubasek (IIIA), Zuzanna Kowalczyk (III D), Aleksandra Magda (IIIE).

Zwycięzcom serdecznie gratuluję !

Nauczyciel geografii – Lucyna Zygmunt

  • 578DSCN0732
  • 578DSCN0737
  • 578DSCN0745
  • 578DSCN0748
  • 578DSCN0751
  • 578DSCN0753
  • 578DSCN0755
  • 578DSCN0760
  • 578DSCN0761
  • 578DSCN0769
  • 578DSCN0770
  • 578DSCN0773
  • 578DSCN0774

W tym tygodniu czeka Was wiele atrakcji matematyczno-przyrodniczych. Jesteśmy już po animacjach i pierwszych rebusach matematycznych. Codziennie jednak możecie spędzić długą przerwę z matematycznymi zagadkami, już we wtorek Afrykańska kawiarenka i wspaniała wystawa. W środę i czwartek trochę doświadczeń, również z filmem. Natomiast w piątek dwie klasy urządzają wielkie nocowanie. Nie przepuśćcie okazji na dobrą zabawę w towarzystwie Nauk Ściśniętych.

TERMIN

MIEJSCE

WYDARZENIE

PROWADZĄCY

Poniedziałek

Przerwa 12.15-12.30

sala 48

Bryły przestrzenne z papieru /matematyka/

A. Zakrzewska, A. Malinowska

Przerwa 12.15-12.30

sala 34

Animacja przyrodnicza /informatyka/

I. Mossakowska

Wtorek

Przerwa 12.15-12.30

sale 47, 48

Wyklejanki tangramowe /matematyka/

A. Malinowska, I. Olbrycht

Przerwy od 10.40

Kawiarenka,
gab. 45

„Apetyt na Afrykę”- kawiarenka; dochód ze sprzedaży przeznaczony na dzieci w Afryce

L. Zygmunt

Środa

Przerwa 12.15-12.30

sala 48

Gry i zabawy z kostkami /matematyka/

A. Zakrzewska, A. Malinowska, I. Olbrycht

Przerwa 12.15-12.30

sala 34

Mądre gry /informatyka/

I. Mossakowska

14.15-15.45

sala 34, 35

Kręcimy się przy doświadczeniach /informatyka/

I. Mossakowska

Czwartek

Przerwa 12.15-12.30

sala 47, 48

Szyfry /matematyka/

D. Ratuszniak, I. Olbrycht,

Długie przerwy

korytarz przy pokoju nauczycielskim

„Ściśle fajna biologia” – doświadczenia /biologia/

I. Drobnik

Piątek

Przerwa 12.15-12.30

sala 48

Rozwiązywanie problemów spontanicznych

A. Zakrzewska

8.00

 

Spotkanie z ojcem Michałem – Afrykańska Rzeczywistość

2a  /geografia/

L. Zygmunt, A. Bardowska

 

sala 41

Lekcja chemii z Leonardem da Vinci, kl. 2a

A. Bunia

piątek/sobota

 

NOC PRZYRODNICZA

klasa 2a /biologia, chemia/

L. Zygmunt

Inne działania w ciągu tygodnia

wtorek-środa

prezentacja na korytarzu

„Pytania do świata” 2a, 1a

M. Wolska

poniedziałek-środa, podczas przerw

na korytarzu

trudne sprawy /informatyka/

I. Mossakowska

poniedziałek

 telebim

Prezentacja pt. „Rebusy matematyczne” /matematyka/

A. Zakrzewska

czwartek

telebim

Ciekawostki biologiczne /biologia/

I. Drobnik

wtorek

telebim

Festiwal Wysokich Temperatur

A. Bunia

cały tydzień

korytarz i sala 45

Dzieci Afryki - wystawa /geografia/

L. Zygmunt

pon. 15.00

– pt. 22.00

e-platforma

Wielki test o Afryce /geografia/

L. Zygmunt

Projekt MaGiA  

Projekt dofinansowała Fundacja mBanku:
   

Polecamy  

   

Librus  

   

Polityka cookies  

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na zapis cookies w Twojej przeglądarce. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.