Termin spotkania: 19.12.2016 godz. 7.10 – 8.45

Zadania na konkurs wybrały i przygotowały: I. Olbrycht, D. Ratuszniak, A. Zakrzewska, A. Malinowska

Tematyka zajęć: Konkurs Rozrywek Umysłowych

Cel:

Podsumowanie zajęć projektu MaGiA

W konkursie uczestniczyło 8 osób.

Wyniki konkursu:

1.  miejsce:  Barbara Ryszawy - klasa 3d
2.  miejsce:  Karolina Lisowska - klasa 1a
3.  miejsce:  Julia Antoniewicz - klasa 3d

Laureatom  gratulujemy!

Anna Malinowska

  • 578IMG_20161219_074456
  • 578IMG_20161219_074500
  • 578IMG_20161219_081805
  • 578IMG_20161219_081808

Termin spotkania: 16.12.2016 godz.7.10 – 8.00

Prowadząca zajęcia: p. Agnieszka Rzepecka

Tematyka zajęć: „Zapałkowe zagadki” oraz bryłki bez sklejania

Cel:

  • Rozwijanie logicznego, strategicznego  myślenia i przestrzennego widzenia.

Po raz drugi zajęcia w ramach projektu MaGiA poprowadziła pani Agnieszka Rzepecka – studentka Politechniki Wrocławskiej.

Na prośbę uczniów przygotowała „zapałkowe zagadki” oraz pokazała gry, w których wykorzystujemy zapałki. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, że istnieją gry, w których możemy zawsze wygrać stosując tzw.: „strategię wygrywającą”. Okazuje się, że część uczniów szybko zauważyłam, jak grać, żeby wygrać.

Poza rozwiązywaniem różnych problemów, zadań i wyszukiwaniu strategii w grach, uczniowie przygotowali, bez użycia kleju, różne bryły. Efekty pracy widać na zdjęciach. 

Dziękujemy pani Agnieszce Rzepeckiej za poprowadzenie dla nas  zajęć.

Anna Malinowska

  • 578IMG_20161216_074127
  • 578IMG_20161216_074141
  • 578IMG_20161216_074150
  • 578IMG_20161216_074154
  • 578IMG_20161216_074708
  • 578IMG_20161216_074747
  • 578IMG_20161216_074807
  • 578IMG_20161216_075215
  • 578IMG_20161216_075240
  • 578IMG_20161216_075319
  • 578IMG_20161216_075334
  • 578IMG_20161216_075427
  • 578IMG_20161216_075701
  • 578IMG_20161216_075707
  • 578IMG_20161216_080218

Termin spotkania: 07.12.2016 godz. 12.30 – 14.10

Prowadząca zajęcia: p. Bogusław Merdas – pracownik Katedry Matematyki Politechniki Wrocławskiej

Tematyka zajęć: Matematyka na szachownicy

Cel:

  • Zwiększenie kompetencji matematycznych przez zabawę i gry na szachownicy.
  • Zapoznanie uczniów ze strategiami w grach na szachownicy.
  • Pokazanie związków matematyki z szachami i innymi grami, zadaniami na szachownicy.

Na zajęciach wykorzystane zostały szachownice, jednak gry w „standardowe” szachy nie było.

A co było?

Zadania, które prezentował Pan Bogusław Merdas na zajęciach,  można podzielić na kilka grup:

  1. Zadania o pokryciu, m.in. kostkami domina szachownicy 8x8 z wyciętymi przeciwległymi polami narożnymi, szachownicy 10x10  prostokątami 4x1.
  2. Zadania związane z innym mierzeniem odległości na płaszczyźnie (tzw. Inne metryki), np. ilością ruchów króla lub skoczka potrzebnych do przejścia z jednego pola na drugie. Pan na zajęciach pokazał kilka obrazków, jak wyglądają okręgi i koła w tych metrykach – nie koniecznie wyglądają jak okręgi i koła, do których przywykliśmy J .
  3. Zadania czysto szachowe, w których występują motywy geometryczne, m.in. słynne studium R. Retiego.

Anna Malinowska

  • 578IMG_20161207_123651
  • 578IMG_20161207_123657
  • 578IMG_20161207_123708
  • 578IMG_20161207_123713
  • 578IMG_20161207_123726

Cel  warsztatów:

  • Zapoznanie  uczniów z różnego rodzaju grami: nie tylko typowo matematycznymi, ale również: umysłowymi, logicznymi, edukacyjnymi.
  • Ukazanie gier jako rozrywki umysłowej, wysiłku intelektualnego, a także ukazanie aspektu edukacyjnego w grach.

Terminy spotkań: 28.11.2016 i 02.12.2016

Prowadzący: Anna Malinowska

 

Pomysł wykorzystania gier na zajęciach pojawił się nagle. Spotykamy się z uczniami rano, często jesteśmy jeszcze zaspani i niezbyt chętni do pracy umysłowej.

Na hasło nauczyciela: „Dzisiaj pogramy” padła odpowiedź i zarazem pytanie uczniów: „Fajnie! Naprawdę?”.

Na zajęciach pojawiły się różne gry:

  1. Labirynt – gra, w której uczestnik musi doprowadzić „ludka” do celu wykonując odpowiednią liczbę określonych ruchów – wymaga strategicznego i logicznego myślenia;
  2. 5 sekund – gra wymagająca szerokiej wiedzy i szybkości;
  3. Dooble – to gra wymagająca przede wszystkim spostrzegawczości i szybkości;
  4. Uno i  Zero – to gry karciane wymagające logicznego i strategicznego myślenia;
  5. Poszukiwacze skarbów – to gra wymagająca wyobraźni przestrzennej i szybkości;
  6. Drapacze chmur – gra wymagająca spostrzegawczości, wyobraźni przestrzennej i szybkości;
  7. Krzesełka – to gra wymagająca znajomości podstawowych praw fizyki, wyobraźni przestrzennej, sprytu i spokoju;
  8. Prawo dżungli – to gra wymagająca dużej spostrzegawczości, szybkości i sprytu.

Gry wywołały wiele emocji i radości – szczególnie „Krzesełka” i „Drapacze chmur”. Plan był taki, że spotykamy się w poniedziałek, ale to uczniowie sami zaproponowali kolejny dzień z grami. Niektórzy czekali 4 dni, żeby pograć w „Krzesełka”, „Drapacze chmur”, czy „5 sekund”. Okazało się, że niektórzy znają grę „Uno” i „Doobe”.

Na zajęciach uczniowie wymieniali się grami, tak by spróbować pograć w różne gry. Było coś zarówno dla „samotników”, jak i dla lubiących towarzystwo i rywalizację. Można było sprawdzić swoją szybkość, wiedzę, logiczne myślenie i wyobraźnię przestrzenną – nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Gry to świetny sposób, aby w postaci zabawy, rywalizacji, rozrywki „zmusić” uczniów do myślenia: logicznego, matematycznego, przestrzennego. Gry rozwijają zdolności manualno – umysłowe w bardzo naturalny i przyjazny dla dzieci sposób. Dodatkową korzyścią, która wpływa pozytywnie, na udział w takich grach, jest fakt, że są one przeznaczone dla grup. Podczas zabaw i gier w grupach, kształtują się relacje, nawiązują przyjaźnie, czyli mówiąc krócej, następuje proces integracji. Bez względu na to, czy jest on wyczekiwanym celem takich gier, czy też nie.

Anna Malinowska

  • 578IMG_20161128_072637
  • 578IMG_20161128_072654
  • 578IMG_20161128_072727
  • 578IMG_20161128_072903
  • 578IMG_20161128_074144
  • 578IMG_20161128_074151
  • 578IMG_20161128_074258
  • 578IMG_20161128_074426
  • 578IMG_20161128_074710
  • 578IMG_20161128_075141
  • 578IMG_20161128_075254
  • 578IMG_20161128_075754
  • 578IMG_20161202_073042
  • 578IMG_20161202_073057
  • 578IMG_20161202_073146
  • 578IMG_20161202_073215
  • 578IMG_20161202_073655
  • 578IMG_20161202_073902
  • 578IMG_20161202_073911
  • 578IMG_20161202_074123
  • 578IMG_20161202_074954
  • 578IMG_20161202_075011
  • 578IMG_20161202_075733
  • 578IMG_20161202_075815
  • 578IMG_20161202_075849
  • 578IMG_20161202_075912
Termin spotkania: 21.11.2016

Prowadzący: Iwona Olbrycht

Kolejne magiczne spotkanie, to zabawa Radosnymi Sześcianami. Uczestnicy spotkania mieli możliwość zmierzenia się z przestrzennymi łamigłówkami. W zależności od stopnia swojej sprawności mogli układać sześciany o różnym poziomie trudności: Little Geniusz (Mały Geniusz), bardzo łatwy; Happy Cube (Wesoły),model pierwszy jaki powstał, nie za trudny, nie za łatwy; Profi Cube (Łaciaty), trudny, dla prawdziwych fachowców; Marble Cube (Marmurkowy), najtrudniejszy, dla tych, którzy połknęli haczyk. Jest to świetna zabawa dla osób w każdym wieku.

Obrazki pochodzą ze strony www.matejuk.pl.

Na początku uczniowie uważali, że ułożenie kostki z sześciu puzzli jest sprawą bardzo prostą. Dopiero pierwsza próba wywołała zdziwienie, wcale nie jest to takie łatwe. Jednak uczniowie nie zniechęcali się, podejmowali kolejne próby układania sześcianów. Radość z ułożenia była wielka. Te rewelacyjne łamigłówki, poprzez zabawę, świetnie ćwiczą wytrwałość, cierpliwość, spostrzegawczość, wyobraźnię przestrzenną i logiczne myślenie, dają poczucie sukcesu i zwiększają wiarę we własne siły - ale też uczą pokory.

 

  • 57815182422_1232694696794097_1919708054_o
  • 57815183823_1240185996044967_964587428_o
  • 57815204014_1240186406044926_1208706673_o
  • 57815215709_1240186676044899_1438447145_o
  • 57815224767_1240186656044901_2093697035_o
  • 57815225308_1240186579378242_1447053427_o
  • 57815233797_1240185929378307_63575567_o
  • 57815271745_1240186449378255_66056242_o
  • 57815271755_1240186052711628_1576417275_o

Tematy warsztatów:

  1. Kształcimy wyobraźnię przestrzenną – kreatywne budowle.
  2. WKS w wielościanach wypukłych.

Terminy spotkań: 24.10.2016, 7.11.2016, 14.11.2016

Prowadzący: Iwona Olbrycht

Trzy kolejne poniedziałkowe magiczne spotkania bazowały na wykorzystaniu w pracy wielokątnych klocków konstrukcyjnych REKO. Na pierwszym spotkaniu uczniowie mieli możliwość skonstruowania dowolnej budowli wg własnej koncepcji. Ćwiczyliśmy wyobraźnię przestrzenną oraz kreatywne myślenie uczestników warsztatów. Budowle stworzone przez uczniów charakteryzowała duża różnorodność. Były wśród nich typowo matematyczne bryły, ale także rower, Myszka Miki, wieża transmisyjna czy też dom. Dwa kolejne spotkania miały na celu również rozwijanie wyobraźni matematycznej, ale tym razem w połączeniu z praktycznym wykorzystaniem jej w pracy z bryłami. Uczniowie rysowali modele oraz siatki zbudowanych przez siebie brył, przeliczali wymiary rzeczywiste brył w skali. Określali tzw. WKS czyli liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian w wielościanach wypukłych oraz sprawdzali czy spełniają one zależność zwaną wzorem Eulera. Uczniowie w praktyce utrwalali swą wiedzę dotyczącą brył – opisywali je – ile mają podstaw i ścian bocznych, krawędzi w podstawach i bocznych, jakiego kształtu są podstawy. Wykonywali obliczenia dotyczące objętości, pola powierzchni bocznej i całkowitej budowanych brył.

Cel zajęć został osiągnięty, uczniowie chętnie i z zaangażowaniem pracowali. Poznawali nowe treści i utrwalali już nabytą wiedzę matematyczną „przemycone” w trakcie zabawy klockami REKO.

 

 

  • 57814799973_1203712793025621_188876023_o
  • 57814975878_1232694816794085_1390252471_o
  • 57815102242_1232694876794079_1709992548_o
  • 57815126269_1232694666794100_1008759228_o
  • 57815127368_1232694773460756_1493454950_o
  • 57815133836_1232694280127472_1590138853_o
  • 57815134202_1232694133460820_1071392575_o
  • 57815145181_1232694156794151_410569030_o
  • 57815145248_1232694286794138_1104780775_o
  • 57815145319_1232694646794102_1429458000_o
  • 57815146783_1232694180127482_1439945918_o
  • 57815146787_1232694856794081_941013020_o
  • 57815146834_1232694216794145_234318128_o
  • 57815152309_1232694766794090_1499477780_o
  • 57815152915_1232694700127430_2119856294_o
  • 57815153055_1232694106794156_630773005_o
  • 57815182390_1232694080127492_384586396_o
  • 57815182422_1232694696794097_1919708054_o

Prowadzący: Agnieszka Zakrzewska i Dorota Ratuszniak

Data spotkania: 4 listopada 2016 r.    

Podczas zajęć uczniowie odkryli istnienie powierzchni jednostronnych na przykładzie wstęgi Mӧbiusa. Doświadczalnie zbadali, że wstęga ta nie posiada drugiej strony. Uczniowie z pomocą nauczycieli wykonywali różne doświadczenia ze wstęgami (rozcinali, łączyli) i z dużym entuzjazmem osiągali tzw. efekt eureki po wykonaniu swoich eksperymentów.

Na zajęciach uczniowie poznali także różne sztuczki liczbowe, np. jak szybko mnożyć przez 9, jak szybko dodać pięć liczb pięciocyfrowych, jak można odgadnąć wiek i miesiąc urodzin kolegi lub liczbę, którą pomyślał kolega. Uczniowie byli zaskoczeni i zaciekawieni przedstawionymi przykładami matematycznej magii.

W drugiej części warsztatów uczniowie zapoznali się z zagadką Einsteina: „Kto hoduje rybki?”, (https://www.youtube.com/watch?v=aNB6DNDqKnI) i podjęli próbę jej rozwiązania. Zagadkę tą, podobno, jest w stanie rozwiązać tylko 2% populacji świata. Na zajęciach udało się to trzem dziewczynkom J . Najszybsza była Marta z klasy 1B.

Na zajęciach uczniowie pracowali z dużym entuzjazmem, byli aktywni, zadawali pytania, współpracowali i cieszyli się ze swoich sukcesów.  Najlepszym komplementem od uczniów było stwierdzenie, że nie mogą się doczekać kolejnych zajęć.

Agnieszka Zakrzewska i Dorota Ratuszniak

nauczycielki matematyki G24

 

  • 57820161104_072147
  • 57820161104_072159
  • 57820161104_072523
  • 57820161104_073127
  • 57820161104_073829
  • 57820161104_074430
  • 57820161104_080656
  • 57820161104_083150
  • 57820161104_083257
  • 57820161104_083445

Termin spotkania:       28.10.2016 godz.7.10 – 8.45

Prowadząca zajęcia:    Agnieszka Rzepecka

Tematyka zajęć:

Mini Mecz Matematyczny „NA LOGIKĘ”

 „Zapałkowe zagadki”

Cel:

  • Przede wszystkim: uczenie się matematyki, rozwijanie umiejętności argumentowania, prezentowania rozwiązań, uważnego śledzenia rozumowań i znajdowania w nim luk i błędów.
  • Nauka współpracy w grupie.
  • Rozwijanie logicznego myślenia poprzez zabawę.

W pierwszej części zajęć odbył się Mini Mecz Matematyczny rozgrywany na podobieństwo Dolnośląskich Meczów Matematycznych. Zadania na meczu miały różny poziom trudności, nie były to zadania podręcznikowe. Treści zadań są dostępne w zakładce MaGiA – materiały. Dzieci miały okazję rozwiązywać niesztampowe zadania, które wymagały znajomości tylko podstaw matematyki. Uczestnicy mieli okazję prezentować swoje rozumowania oraz poznać rozwiązania kolegów. Pani Agnieszka po zajęciach stwierdziła, że młodzież bardzo dobrze współpracowała w grupie. Zaobserwowała także wzajemną pomoc. Uczestnicy byli bardzo zaangażowani w pracę, sami zauważali błędy i poprawiali je lub po podpowiedziach i zdaniach naprowadzających dochodzili do metody rozwiązania zadań.

W drugiej części na zajęciach została mniejsza liczba uczestników. W tej części Pani Agnieszka przedstawiła dzieciom zagadki z zapałkami. Treści zadań znajdują się w zakładce MaGiA – materiały. Na zajęciach panowała kameralna, przyjazna atmosfera.

Wszyscy byli tak zajęci i zafascynowania zajęciami, że zapomnieliśmy zrobić więcej zdjęć.

Zajęcia bardzo się podobały, czego dowód mamy w załączonych podziękowaniach dla prowadzącej.

W imieniu swoim i wszystkich uczestników dziękujemy Pani Agnieszce Rzepeckiej za ciekawe zajęcia. Mamy nadzieję, że jeszcze nas Pani odwiedzi!

 Anna Malinowska

  • 578HUAWEI SCL-L011092
  • 578HUAWEI SCL-L011093
  • 578HUAWEI SCL-L011094
  • 578HUAWEI SCL-L011095
  • 578HUAWEI SCL-L011096
  • 578HUAWEI SCL-L011097
  • 578HUAWEI SCL-L011098

 

TEMAT SPOTKANIA :                            

„GEOMETRIA KARTKI PAPIERU”                                                      

W PROGRAMIE M.IN.:

  • origami modułowe- umiejętność budowania brył z kartki papieru
  • tworzenie  wielokątów z jednej kartki papieru, bez użycia przyborów (nożyczek, linijki)

Prowadzący: Dorota Ratuszniak i Agnieszka Zakrzewska

Data spotkania: 21 października 2016 r.    

Cel: rozwijanie wyobraźni geometrycznej, kształtowanie rozumienia pojęć matematycznych związanych z geometrią, własności figur, rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych, ćwiczenie cierpliwości, staranności, rozwijanie zainteresowania matematyką.

Podczas warsztatów udało nam się pokazać sposoby składania z kartki papieru formatu A4 podstawowych figur geometrycznych -kwadratu, trójkąta równobocznego, trójkąta równoramiennego, rombu, deltoidu oraz sześciokąta foremnego. Przy okazji, podczas składania figur, przypominaliśmy sobie ich własności m.in. dotyczące boków, kątów

i przekątnych, bo w prosty sposób da się je zaobserwować na budowanych figurach.

W drugiej części zajęć przeszliśmy do składania figur przestrzennych. Był to wstęp do budowania brył z modułów sonobe. Origami modułowe polega na składaniu brył z kwadratowej kartki papieru używając od kilku do nawet kilkuset jednakowych elementów (zwanych modułami- od nazwiska jego "wynalazcy" - Mitsunobu Sonobe) . Najpierw przygotowaliśmy moduły ,a następnie złożyliśmy z nich sześciany. Pokazałyśmy uczniom przykłady innych figur z origami modułowego- dwupiramidę trójkątną i gwiaździste ośmiościan i dwudziestościan. Wykonanie tych modeli wymaga czasu, dlatego też, nasze zajęcia zakończyłyśmy pozostawiając uczniów z wyzwaniem-może spróbują zbudować inne bryły korzystając z  własnej pomysłowości i wyobraźni. Warto odwiedzić  stronę wrocławskich matematyków  pod adresem http://www.matematyka.wroc.pl/doniesienia/origami-modu%C5%82owe-cz.i

 

Zaliczenie zajęć zostało wpisane do Indeksów.

Naszą przygodę z geometrią kartki papieru można zobaczyć na zdjęciach w Galerii projektu .

Do zobaczenia na kolejnych magicznych spotkaniach z matematyką.

 

                                                                 Dorota Ratuszniak i Agnieszka Zakrzewska

                                                                      nauczycielki matematyki G24

  • 5781
  • 57810
  • 57811
  • 57812
  • 57813
  • 5782
  • 57820161021_081323
  • 57820161021_081333
  • 57820161021_081406
  • 57820161021_081431
  • 57820161021_083705
  • 57820161021_084355
  • 57820161021_084449
  • 5783
  • 5784
  • 5785
  • 5786
  • 5787
  • 5788
  • 5789

W dniu 7.10.2016 odbyły się dwugodzinne zajęcia w ramach projektu MAGiA – „Matematyka na planszy”. Podczas tych zajęć uczniowie ćwiczyli umiejętność myślenia logicznego i strategicznego, a także powtarzali wiadomości z różnych działów matematyki. Gry, z którymi się zmierzyli uczniowie pochodziły głównie ze stron Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego lub były wykonane przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły – „Na osi liczbowej”, „Wojna na części”, „Kolorowe symetrie”, „Jakie masz pole?”, „Wyrażenia arytmetyczne – domino”. Młodzież miała też możliwość zagrania w „Digit”, „Pentomino” i szachy. Uczniowie świetnie się bawili na tych zajęciach, a przy okazji doskonalili swoje umiejętności matematyczne. Frekwencja na zajęciach, mimo porannych godzin, była wysoka.

  • 57820161007_072225
  • 57820161007_072315
  • 57820161007_074558
  • 57820161007_075346
  • 57820161007_075522
  • 57820161007_075538
  • 57820161007_080745
  • 57820161007_081912
  • 57820161007_083233

Projekt MaGiA  

Projekt dofinansowała Fundacja mBanku:
   

Polecamy  

   

Librus  

   

Polityka cookies  

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na zapis cookies w Twojej przeglądarce. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.