10 grudnia 2015r. w Narodowym Forum Muzyki odbył się jeden z Koncertów Edukacyjnych dla Młodzieży pt. „Fryderyk Chopin – życie i jego muzyka”. Była to fascynująca opowieść o wybitnym muzyku, w czasie której przedstawiono jego najsłynniejsze, najbardziej poruszające utwory, skomponowane nie zawsze w wesołym nastroju. Dzieła grane były przez absolwenta Akademii Muzycznej w klasie A. Jasińskiego (1987) oraz laureata III nagrody w XI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie – Krzysztofa Jabłońskiego. W koncert wpleciony został występ Agaty Marcewicz - Szymańskiej, obecnej solistki Filharmonii Narodowej, oraz pianistki Elżbiety Stypułkowskiej – Kafki.

Była to genialna lekcja muzyki , podczas której dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji na temat życia F. Chopina, opowiadanych przez Kalinę Marię Rosińską. Klasy 2a oraz 1e, które uczestniczyły w koncercie, zachwycone były opowieściami z życia kompozytora, wydarzeniami, które przyczyniły się do skomponowania sławnych utworów przez kompozytora. Wielu uczniów wzruszyło się na sam dźwięk fortepianu. Na pewno niejeden z nas odwiedzi jeszcze to cudowne miejsce, w którym naprawdę można poczuć magię muzyki.

Weronika Kleczyńska, kl. 2a

 

Koncert utworów Fryderyka Chopina w NFM

W czwartkowe przedpołudnie, zadowoleni,  że ominą nas ostanie lekcje, siedzieliśmy w autobusie, który miał nas zawieźć na przystanek „Rynek”. Niezbyt przywiązywaliśmy uwagę do mijanych punktów, byliśmy bowiem zajęci naszymi wspólnymi dialogami. I tak po przebyciu kilkudziesięciu metrów od przystanku naszym oczom ukazał się olbrzymi budynek Narodowego Forum Muzyki.  Jego zewnętrzna i, jak się po chwili okazało, wewnętrzna architektura była zachwycająca.  Pozostawiwszy okrycia wierzchnie w szatni, przecisnęliśmy się   przez tłum i znaleźliśmy się  na głównej sali koncertowej, na której w niedługim  czasie zgasły światła. Na scenie pojawiła się prowadząca koncert  pani Rosińska, która zaczęła nas wprowadzać w tematykę koncertu. 

Okazało się, że większość zagranych tudzież wyśpiewanych utworów została stworzona na podstawie osobistych przeżyć Fryderyka Chopina.  Pod wpływem nacisku na klawisze fortepianu przez Krzysztofa Jabłońskiego  czuć było nawracające emocje… Niektóre chciały wywołać łzy, inne powodowały uśmiech lub wprowadzały  w klimat świąteczny. Z tego stanu zostaliśmy wyrwani przez porywający swoją czystością sopran w wykonaniu pani Agaty Marcewicz-Szymańskiej z akompaniamentem w tle w wykonaniu pani Stypułkowskiej-Kafki . Atmosfera koncertu stworzona przez czworo wykonawców pozwoliła nam podelektować się urokami twórczości Chopina.  Po koncercie udaliśmy się w drogę powrotną, którą spędziliśmy w ścisku,  ale za to w  miłej atmosferze.

Aleksandra Bednarz, kl. 2a

 

W ubiegłym tygodniu w ramach projektu "Szkoła w mieście" uczniowie klas trzecich wybrali się do kina Nowe Horyzonty na film pt. "Przytul mnie".

Seans poprzedziła prelekcja na temat problemów dojrzewania współczesnej młodzieży. Pogadanka miała na celu wprowadzić nas w tematykę filmu. Po krótkim wstępie rozpoczęła się projekcja. Historia opowiadała o spokojnej dziewczynie, która szukała akceptacji wśród rówieśników. Bohaterka była bardzo zżyta z bratem i wraz z nim wymyślała najróżniejsze, niekiedy dziwne sposoby, aby poradzić sobie z codziennymi problemami. Jest to także opowieść o trzech innych rodzinach: Mikkela, Hassana i Louise.

Głównym wątkiem filmu jest tragedia spowodowana rozpowszechnieniem małej plotki przez zazdrosną dziewczynę Hassana- Louise. Wszystko zaczęło się od tego, że chłopcy zaczęli zwracać uwagę na Sarę na oczach zazdrosnej koleżanki. Ta z zemsty nakłamała Mikkelowi na temat jego relacji z Sarą. Małe kłamstwo staje się przyczyną dramatu kilku rodzin!

Według mnie warto zobaczyć ten film, ponieważ porusza problemy młodych ludzi. Jest to dla nas bardzo trudny okres, bo pragniemy pokazać naszą dorosłość, chociaż nadal jesteśmy dziećmi. Popełniamy masę błędów, których często żałujemy. Jednocześnie oczekujemy zrozumienia ze strony dorosłych, którzy często nie mają dla nas czasu, żyją w świecie swoich problemów.

W filmie podobało mi się przedstawienie trzech pozostałych rodzin. Pokazywało to, że każdy z nas jest inny, ale mimo wszystko mamy te same zmartwienia.

Uważam, ze film powinni obejrzeć zarówno moi rówieśnicy, jak i dorośli- rodzice, nauczyciele. My, abyśmy wiedzieli, że inni też mają kłopoty, może podobne do naszych, i należy je rozwiązywać, szukać pomocy, wsparcia, a nie je bagatelizować. Starsi z kolei, aby potrafili nas zrozumieć, mieli czas wysłuchać, porozmawiać.

Małgorzata Putkowska, klasa 3e

Spektakl „Adaptacja filmowa 5D” na podstawie filmu „Popiół i diament”, który jest połączeniem kinematografii z teatrologią, tradycji z nowoczesnymi technikami multimedialnymi i zaangażowaniem pięciu zmysłów sensorycznych.

Czytaj więcej...

1 kwietnia 2015 roku o godzinie 8:30 wyjechaliśmy spod szkoły autokarem do kina Nowe Horyzonty na dokument pt. Dziewczyna z perłą i inne skarby haskiego Mauritshuisu w ramach realizacji projektu Szkoła w  mieście. Wystawa była poświęcona głównie obrazowi Johannesa Vermeera Dziewczyna z perłą.

Podczas trwania seansu mogliśmy poznać sposoby renowacji obrazów, metody badania historii płócien oraz dowiedzieć się, że po światowym tournée Dziewczyna z perłą powróciła do rodzimej Hagi, do swojego domu, czyli Muzeum Sztuki Mauritshuis, które przez wiele lat remontowano. Seans rozpoczął się od wędrówki po odnowionym muzeum, następnie przeszliśmy  do odkrywania tajemnic obrazu Vermeera, które wiążą się również z innymi dziełami Mauritshuisu. Mogliśmy  dowiedzieć się, iż pojawienie się w którymś ze światowej sławy muzeów Dziewczyny z perłą Johannesa Vermeera zawsze przyciąga na wystawę tłumy zwiedzających. W Japonii pojawiło się na niej ponad milion osób. Obraz  cały czas okryty jest tajemnicą. Dzięki reportażowi Obrazy na ekranie mogliśmy  przyjrzeć mu się z bliska i poszukać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania związane z dziełem i jego twórcą: Kim była dziewczyna, którą namalował Vermeer? Dlaczego pozowała mistrzowi i jaką technikę malowania on przyjął? Z jakiego powodu obraz otoczony jest tak wielką czcią i podziwem?  Poza informacjami o obrazie Vermeera poznaliśmy  zarys historii sztuki holenderskiej XVII wieku. Dowiedzieliśmy się, że Vermeer uczył się pod okiem jednego z uczniów samego mistrza Rembrandta . Poznaliśmy wiele znakomitych dzieł sztuki holenderskiej, między innymi obraz ,,Lekcja anatomii doktora Tulpa” autorstwa Rembrandta .

Film podobał mi się,  jego treść była ciekawa i zachęcająca do większego zainteresowania się sztuką, niekoniecznie tylko holenderską. I w głębi duszy mam nadzieję na więcej takich wyjść.

Krystian Matras 1a

Mój biegun

Historia najmłodszego niepełnosprawnego zdobywcy biegunów, Jana Meli, który uległ poważnemu wypadkowi.

reżyseria: Marcin Głowacki

scenariusz: Marek Kłosowicz Katarzyna Śliwińska-Kłosowicz

W rolach głównych: Bartłomiej Topa - ojciec Bogdan Mela Magdalena Walach - matka Urszula Mela Maciej Musiał - Jaś Mela.

 

Sugar Man

Searching for Sugar Man
reż. Malik Bendjelloul
Scenariusz: Malik Bendjelloul /W. Brytania 19.01.2012/ 86’

Opis filmu
Sukces po latach.

Niezwykła historia o wyjątkowym szczęściu, jakie niektórym przytrafia się w życiu, o przeznaczeniu, o człowieku, który miał przed sobą wielką karierę, ale w jednej chwili, po prostu…  przepadł.

Nagrody

  • 2013: Oscar za najlepszy dokument pełnometrażowy

Pytania kluczowe

  •  kim jest artysta?
  •  skromność  a nadzieja w życiu człowieka
  •  ludzkie życie pełne komplikacji i dziwnych zdarzeń
  • sukces  po długim czasie, w  nieoczekiwanym momencie

 

Fighter – kochaj i walcz
reż. N. Arthy / Dania 2007 / 100’

Opis filmu
Pasja
Aicha po lekcjach trenuje sztuki walki w szkolnej drużynie. Jej pasja nie spotka się z przychylnością konserwatywnych rodziców.

Nagrody

  • 2008: Stiges – Festival Internacional de Cinema de Catalunya: Semra Turan (nagroda dla najlepszej aktorki)

Pytania kluczowe

  •  jakie typy mniejszości wyróżniamy, czy ich prawa są respektowane, z jakimi trudnościami się borykają ?
  • historia wielokulturowości
  • trzy światy bohaterki (tradycyjny dom, liberalna Kopenhaga, treningi – miejsce, w którym kreuje swoją tożsamość)

Recenzje uczniów

(…) miałem okazję obejrzeć angielską komedię obyczajową pt.: „Podkręć jak Beckham”. Nie słyszałem wcześniej żadnych opinii na temat tego filmu, gdyż został wyprodukowany w 2002 roku. Nic dziwnego, miałem wówczas rok i nie mogłem nic pamiętać. Choć teraz, gdy interesuję się sportem, nazwisko w tytule jest mi znane, chyba jak dla większości chłopców – kojarzy się z piłką nożną(…).

Po tytule spodziewałem się właściwie autobiografii o Davidzie Beckhamie, a tymczasem zostałem zaskoczony. Główną bohaterką  jest dziewczyna o imieniu Jess- Hinduska, która mieszka z siostrą i rodzicami w Londynie(…). (…) muszę przyznać, że obawiałem się, iż powieje nudą podczas seansu filmowego. David Beckham w damskiej wersji? Ale byłem mile zaskoczony. Mimo że temat piłki nożnej przewijał się cały czas, to jednak był on obok. W moim odczuciu film miał na celu opowiedzieć o marzeniach, że należy do nich dążyć, a wtedy na pewno się spełnią . O tym, że pielęgnowanie tradycji czy nasza wiara nie ograniczają naszej wolności i swobody podejmowania decyzji. Różnice kulturowe w obecnych czasach nie są już taką przeszkodą , jak kiedyś. Świat jest bardziej tolerancyjny, niż za czasów naszych rodziców. Wszystko można ze sobą pogodzić, tylko trzeba wierzyć w siebie i zaufać najbliższym.

Kacper  Bartnik kl. IC

 

Film mówi o marzeniach, które się spełniają, a także o przyjaźni, która może być wystawiona na próbę – obie dziewczyny zakochują się w swoim trenerze. To  także opowieść o łamaniu stereotypów i nielekkim  życiu emigrantów, którzy nie zawsze potrafią odnaleźć się w nowej kulturze. Wiele osób może zarzucić jako wadę mało oryginalny czy interesujący scenariusz – mi jednak film się podobał.

Małgosia Meglicz kl. IC

Szczerze  mówiąc, spodziewałem się po tytule czegoś innego. Zawiodłem się trochę. Nie tylko ja. Raczej nie poleciłbym tego filmu nikomu. Nie trafił w me gusta, a zwłaszcza ścieżka dźwiękowa.

Maciej Susło kl.I C

 

Jak to jest

The Be All And End All

reż. B. Webb / Wielka Brytania 2009 / 100’

Opis filmu

Przyjaźń wystawiona na próbę

Robbie trafia do szpitala, ponieważ jest śmiertelnie chory. Najbardziej boi się, że umrze nie zaznawszy miłości. Ziggy, czując się odpowiedzialnym za przyjaciela, musi znaleźć jakieś rozwiązanie jego problemu.

Nagrody

  • 2010: Złote Koziołki na MFFMW Ale Kino! w Poznaniu

Pytania kluczowe

  • ewolucja w postrzeganiu dojrzałości
  • typy dojrzewania
  • czy trzeba być dorosłym, by być dojrzałym? czy bycie dorosłym gwarantuje dojrzałość?

Bluebird

reż. M. de Jong / Holandia 2004 / 90’

Opis filmu

Przemoc wśród rówieśników

Trzynastoletnia Merel jest bardzo pilną uczennicą. Udziela się na zajęciach artystycznych i sportowych, a po szkole troskliwie opiekuje się niepełnosprawnym bratem. Staje się jednak ofiarą spirali przemocy.

Nagrody

  • 2005: Szklany Niedźwiedź na Berlinale

Pytania kluczowe

  • co oznaczają terminy „wykluczenie” i „ostracyzm”?
  • kto może zostać wykluczony i z jakich powodów?
  • przemoc fizyczna i psychiczna
  • w jaki sposób można przeciwdziałać przemocy w szkole, w klasie?
  • co może zrobić osoba nękana przez rówieśników, a co obserwator takiej sytuacji?

Ślepaki

The Blind Flyers

reż. B. Sahling / Niemcy 2004 / 87’

Opis filmu

Niepełnosprawność

Marie i Inga mają po 13 lat i są niewidome. Pewnego dnia spotykają Herberta, który jest nielegalnym imigrantem i marzy o powrocie do Kazachstanu. Postanawiają mu pomóc.

Nagrody

  • 2004: The Golden Cairo – Nagroda UNICEF od jury dziecięcego na MFF dla Dzieci w Kairze (Egipt)

Pytania kluczowe

  • osoby z niepełnosprawnością fizyczną i psychiczną
  • wciąż obecna bariera między światem ludzi zdrowych i osób niepełnosprawnych
  • jak wygląda życie ludzi niewidomych? w jaki sposób postrzegają otaczającą ich rzeczywistość? jak sobie radzą
  • w codziennych obowiązkach?

Persepolis

reż. V. Paronnaud, M. Satrapi / Francja, USA 2007 / 95’

Opis filmu

Wierność sobie

Rewolucja islamska w Iranie ukazana z punktu widzenia dojrzewającej dziewczyny – czas terroru, zniewolenia, zakazy i nakazy doprowadzą główną bohaterkę do emigracji.

Nagrody

  • 2008: Cezar za debiut reżyserski i scenariusz adaptowany

Pytania kluczowe

  • rozterki i tęsknota bohaterki, która emigruje ze zniewolonego Teheranu do dekadenckiego Wiednia
  • narracja kobieca (dojrzewanie, stawanie się kobietą w państwie, w którym prawa mają jedynie mężczyźni)
  • animacja oparta na komiksie, czarno-biała (wymiar dokumentalny).

Podkręć jak Beckham

Bend It Like Beckham

reż. G. Chadha / W. Brytania 2002 / 107’

Opis filmu

Walka o siebie

Jess to młoda dziewczyna, która chce grać w piłkę nożną. Jednak w kulturze, w której się wychowuje, dla młodych dziewcząt przeznaczone są inne role społeczne…

Nagrody

  • 2002: nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej za najlepszy film europejski

Pytania kluczowe

  • samodzielność w podejmowaniu decyzji, samorealizacja a oczekiwania innych
  • rola wyobrażeń, stereotypów, światopoglądu w kształtowaniu obrazu drugiej osoby
  • konflikt pokoleń

Latawce

reż. B. Dzianowicz / Polska 2008 / 52’

Opis filmu

Krajobraz po bitwie

Zapis życia we współczesnym Kabulu z perspektywy afgańskich nastolatków. Udział w dokumentalnym projekcie zorganizowanym przez polskich filmowców dał możliwość stawiania pytań i szukania, czasami niełatwych, odpowiedzi.

Nagrody

  • 2008: MFF WATCH DOCS „Prawa Człowieka w Filmie” – nagroda publiczności

Pytania kluczowe

  • różnice między kulturami
  • relatywizm kulturowy – nie należy porównywać i oceniać kultur, gdyż takie porównanie zawsze będzie nieobiektywne
  • Afganistan podczas rządów talibów a sytuacja młodych ludzi w stolicy
W listopadzie, uczniowie gimnazjum nr 24, rozpoczęli cykl projekcji filmowych w kinie Nowe Horyzonty, w ramach projektu"Szkoła w mieście".
Pierwszym filmem jaki obejrzeliśmy był "Boy" reżyserowanego przez Taika Waititi. Głównym bohaterem jest tytułowy Boy, mieszkający na wschodnim wybrzeżu Nowej Zelandii, który wychowuje się bez rodziców.  Po latach ojciec  powraca i chce stać się dla chłopca wzorem. Z czasem Boy odkrywa, że stracone lata nie są łatwe do nadrobienia, a drogę ku dorosłości i dojrzałości musi odnaleźć sam.

Projekt MaGiA  

Projekt dofinansowała Fundacja mBanku:
   

Polecamy  

   

Librus  

   

Polityka cookies  

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na zapis cookies w Twojej przeglądarce. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.